Vi kan sikkert hurtigt blive enige om, at brugervenlighed er super vigtigt i såvel software som på hjemmesider osv. Men jeg så et indlæg om en ny iPhone app på Engadget.com i dag, og specielt kommentarerne til dette indlæg fik mig til lige at tænke over det med brugervenlighed og om det nødvendigvis er så sort/hvid, som jeg nogle gange tænker på det.

pushpull_1Det interessante er, at vinklen på Engadget.com (og også på app’ens danske beskrivelse) er, at det er en simpel brugerflade, der er let at bruge og overskue, og man får kun de oplysninger, man skal bruge. Problemet, der også viser sig i kommentarerne er bare, at alle dem, der skal bruge app’en er vant til vejrudsigter, der er opstillet efter en helt bestemt formel. Derfor er det nemt at overskue – brugervenligheden ligger i, at tingene ser ud som de plejer. Men Haze (som app’en hedder) udfordrer dette ved at lave en ny brugerflade, som de synes er mere intuitiv. Og indimellem kan det jo være ganske forfriskende (og andre gange nærmest nødvendigt) med en ny fortolkning af, hvordan brugerfladen til noget velkendt, skal se ud. Problemet er bare hvis man taber sine (potentielle) brugere på gulvet i forsøget på at være nyskabende og intuitive.

Kommentarerne demonstrerer med al tydelighed, hvor subjektivt brugervenlighed – eller i hvert fald snakken om brugervenlighed kan være. De strækker sig lige fra (og jeg oversætter lidt frit her) “Yes! Endnu en helt simpel vejr-app”, over “Så for at få en 5 dages vejrudsigt, skal jeg kun klikke tre gange og swipe én…” til den helt anden grøft “Jeg hader disse komplicerede vejr-apps. Jeg vil bare have fakta helt simpelt”.

Jeg synes det er meget interessant, hvor forskellige syn, folk har på brugervenlighed. Og det giver da lidt stof til eftertanke, når man skal tænke brugervenlighed ind i sit koncept. Heldigvis er der dog én rimeligt objektiv indikator på brugervenligheden: Salg!


Kasper Rahbek

Serieiværksætter, der brænder for alt hvad der er nyt og spændende. Jeg elsker at tale om iværksætteri, online markedsføring, sociale medier, apps og teknologi. Derudover er jeg far, ægtefælle, (meget) glad for mad, altid positiv og klar på nye udfordringer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *