Email som vi kender det i dag, har været rygraden i online kommunikation et par årtier efterhånden, men er tiden ved at løbe fra den?
OK, det er måske lidt for tidligt at sige endnu, at emailen er død ( og jeg er bestemt heller ikke den første til at skrive om emnet), men så kan man måske sige, at email har fået sin dødsdom. Rygraden i vores (online) kommunikation i dag, er sandsynligvis kun et fortidslevn i morgen. Det er næsten ikke til at forestille sig idag, vel? Jeg skriver, modtager og læser en jævn strøm af emails hver eneste dag, og det gør du sikkert også. Arbejdsrelaterede, vennerelaterede, notifikationrelaterede, spamrelaterede…
Og det drejer sig ikke kun om email, i øvrigt. Jeg giver i det nedenstående også debatforaer, styresystemer til computere og mobile enheder samt firmahjemmesider kniven – alt sammen til fordel for én ting…
De sociale medier kommer
Og hvad skal så lige tage over for al den kommunikation, der foregår mellem private, virkosmheder, offentlige instanser osv.? Sociale medier…!
There, I said it. Buzzordet, der er så hipt, at det allerede er blevet smart at tale dårligt om det, selvom man selv bruger det dagligt; Mark Zuckerbergs “lånte” parallelle univers, som langsomt men sikkert – ifølge pålidelige kilder – æder hver en rest af den støvede fortidsdisciplin, der engang hed “at mødes ansigt til ansigt”… Sociale medier!! For om du kan lide dem eller ej, så giver det total mening.
Kimen til dette blev lagt allerede i præ-Facebook’ske tider, hvor debatforaer skød op i hobetal. Hver og ét havde (på trods af det faktum, at de var skabt som et forum – altså med åben debat) personlige beskeder som en del af funktionaliteten. Og det på trods af, at alle brugere jo uden tvivl havde en emailadresse. Men det var bare nemmere og mere bekvemt at kommunikere med ligesindede på det medium man kendte hinanden fra, end at bruge email. Så man havde/har en indbakke på samtlige af disse steder, hvor man deltager aktivt eller passivt. Da Zuckerberg bragte Facebook ind på den store scene, var det selvfølgelig nødvendigt at der også var en (lidt mindre social?) anden måde at kommunikere på – og der kom den igen – din helt egen personlige Facebook-indbakke, flot indbundet i Facebook-blå og stor hvide Facebook-bogstaver. Og nu begynder det at blive interessant. For hvad er det egentligt forskellen er på at sende en mail og en personlig besked på Facebook?
Fordelene er til at få øje på
Klart der er nogle filtreringsting, spamfiltre osv. i Gmail eller andre mail-systemer, der på nuværende tidspunkt ikke er i Facebook beskedsystem – men det er jo ikke den dybe tallerken, der skal opfindes der! Men der er nogle fordele ved Facebooks beskedsystem:
- Det er naturligt at kommunikere på Facebook, og du er sikkert online alligevel
- Du kan altid se, hvem du kommunikerer med
- Du kan finde ud af relevante oplysninger om personen, du kommunikerer med og dennes netværk
- Du behøves ikke have din kontakter andre steder end på Facebook, og du skal ikke huske en mailadresse – bare et navn
Facebook er jo, som bekendt, ikke den eneste sociale medie-platform og tankerne her, kan uden problemer vikles om fx Google+ eller LinkedIn. Men som det tit går, er der en vis sandsynlighed for, at et af medierne bliver first mover her, og der vil brugerne – sandsynligvis – følge med og dermed skabe en form for delvist monopol.
Google har allerede delvist integreret nogle af disse services med hinanden. Fx skal du ind på din Google+ profil, hvis du vil ændre det navn, der står som afsender i dine emails, og dit profilbillede fra Google+ er kan ses af gmailbrugere i de mails, du sender. Men hvorfor dele de to ting op, når nu man bare kan have sin indbakke som en del af sit foretrukne sociale netværk.
Og det leder mig til mit næste punkt:
Det sociale styresystem
Jeg har set en del skrive om, hvilket styresystem, der er det mest sociale – eller er bedst integreret med sociale medier. Og bevares, Både Windows 8 og Mac OSX Mountain Lion har en del sociale funktioner indbygget (jeg har ikke det store kendskab til Linux’ Ubuntu, så det skal jeg nok lade være med at udtale mig så konkret om, men de er sikkert også godt med), som fx at du kan dele billeder direkte fra den applikation, du bruger til at håndtere og redigere billeder med, eller skrive statusopdateringer direkte fra skrivebordet. Men det spørgsmål bliver vendt om i fremtiden, så spørgsmålet bliver ikke “hvilket styresystem er bedst integreret med de sociale medier”, men snarere “hvilket sociale medie er det bedste styresystem. Det vil sige, at i stedet for du har et styresystem, hvor du kan åbne en browser og gå på nettet, du kan åbne dit mail-program og tjekke mail, du kan åbne iTunes/Spotify og høre musik osv., så har du et din sociale medie-platform, hvor du har nyhedsstrømmen, billederne, events osv., som du kender det fra de sociale medier, og så har du adgang til en række applikationer herfra, som er din nye “mail”-funktion/indbakke, musikafspiller, browser til andre internetsider. Dvs. istedet for at alt på nettet og på din computer forbinder tilbage til de sociale medier, så forbinder de sociale medier det hele sammen, og sørger for, at du ser hvilken musik dine venner hører, du ser de nyhedssites dine venner kan lide osv. Chromium OS er Googles svar på et browser-baseret styresystem, som nu er på open source-niveau, hvor alt foregår fra browseren og alt data ligger i skyen. Men for mig at se er det kun forfaderen til det sociale skridt. For konceptet bag Chromium er sådan set fint, det er bare ikke helt visionært nok i forhold til at integrere de sociale medier – ikke som en del af styresytemet, men som rygraden i styresystemet.
Så istedet for at købe apps til din tablet, som er styret af iOS eller Android, så køber du apps til din Facebook-konto – apps der fungerer og synkroniserer automatisk på tværs af alle dine enheder.
Og listen kan forlænges i det uendelige. Fx har en del virksomheder i dag (for nogle nok mere af nød…) kun en Facebook-side og ikke en firmahjemmeside. Jeg tror overhovedet ikke på det koncept som tiderne ser ud lige nu. Ligegyldig hvem du er, og hvad du sælger, er det stadig nødvendigt med en ordentlig firmahjemmeside. Men på lidt længere sigt, hvis alt alligevel foregår på de sociale medier, så er det måske bedre at gøre en ordentlig indsats for sin Facebook-side og/eller udvikle Facebook-apps til at håndtere de funktioner, man havde på hjemmesiden før.
Og debatforaer… Jeg bruger dem selv med glæde, men i fremtiden giver de meget mere mening som en del af de sociale medier.
Ren science Fiction?
Er det her så ren science fiction og fiks-fakserier? Nej, overhovedet ikke. Alle de funktioner, jeg har beskrevet i dag er i funktion i dag, og det er “kun” et spørgsmål om at samle det. Og lur mig, om nogle af de nævnte sociale giganter ikke allerede arbejder på det. Googles forskellige tiltag arbejder i mine øjne mere og mere mod én samlet løsning af alle deres services, og hvis du kigger på Zuckerberg og Co. ovre hos Facebook, så har de for nyligt sluppet beta-versionen af Graph Search – deres Google Killer-søgemaskine, så de udvider også deres ståsted.
Mark Zuckerberg udtalte selv for et par år siden: “The last 5 years have been about connecting all these people. The next 5 years are going to be about all the crazy things you can do now that these people are connected, and I think it’s going to be cool.” Jeg tror ikke bare, han mener, at der skal deles flere billeder laves nye ad-funktioner osv., de kører de store kanoner i stilling nu.
De dårlige sider
Én af de ting, der provokerede mig til at skrive det her indlæg var Martin Thorborgs video fra her fra sidste uge, “Du kan tro for meget” om en fyr fra HP, der ikke havde meget til overs for en fremtid inden for Cloud-baserede tjenester. Og jeg kan også godt opstille lignende utopier for denne teori omkring, at folk er ved at være trætte af de sociale medier, eller folk vil have mere privatliv, men jeg kan bare ikke se nogen tegn på disse, hverken i brugernes sociale vaner, eller i de sociale medie-udbyderes kamp for brugerne. Og argumenter som “man skal jo være online for at bruge sin enhed så” eller “hvad hvis Facebook går ned, så kan jeg ikke bruge min computer/smartphone så længe”, giver jeg heller ikke meget for. Vi lever i en verden hvor trådløst internet snart har nået samme hastigheder som det udbudte jordbårne internet, og hvor den geografiske dækning er stort set uden huller. Og sandsynligheden for at disse store tjenester er vel i princippet noget mindre end for at du får virus på din computer, eller brænder harddisken af. Det er lidt ligesom folk, der kører uden sele, fordi “i 2% af alle ulykker slipper ofrene lettere fordi de kørte uden sele”… Hvad fedt er der ved at satse på de 2% chance, hvis det i 98% af alle ulykker er en fordel at have selen på. Du bestemmer selv, om du vil have sele på og om du vil basere alt på lokalt og anti-socialt, men lad være med at bilde dig selv ind, at du og din data (og din krop i selens eksempel) er bedre sikret på den måde.
OK, det er måske lidt sat på spidsen, og det varer nok lidt, inden email, hjemmesider osv. dør, men kom alligevel i gang med at forberede dig til de sociale mediers overtagelse på flere områder! Vær aktiv på de sociale medier, du tror på. Eller sørg i det mindste for, at du har dit firmanavn, så andre ikke snupper det. Følg med i, hvad der sker på de sociale medier. Hvis ikke du forstår dem nu, så er du langt bagefter, når du får brug for det… for du får brug for det!
Din tur
Nu har jeg brugt nogle minutter af din tid på at rable løs om min mening. Vil du ikke bruge nogle af min ved at give din mening til kende i kommentarfelterne herunder?
2 Kommentarer
twitter interactive marketing agency · 20. september 2014 kl. 20:35
Anyone who joins Twitter can do what is necessary to gain followers, but it is quite another to successfully
do business with them and keep their loyalty. When I launched my first business, I thought I knew a bit about marketing.
Sign up for Elyse’s free introductory teleseminar available at =>.
* I promise you that you have never seen anything like this before in your life.
t1 Internet · 3. februar 2015 kl. 13:25
What i do not understood is in reality how you are no longer really a lot
more neatly-favored than you might be right now. You are very intelligent.
You recognize therefore significantly on the subject of this matter, made me individually
believe it from so many numerous angles. Its like women and men aren’t interested until it is something to accomplish
with Lady gaga! Your personal stuffs outstanding. Always deal with it up!