Det er vigtigt for enhver virksomhed at skille sig ud fra mængden og ikke bare gøre, hvad alle konkurrenterne gør. Det er desværre langt fra gået op for alle virksomheder – eller måske er de bare blevet lullet i søvn af den daglige trummerum, hvor man gør, som man plejer. Hvis ikke du præcist kan definere, hvad der skal gøre, at de potentielle kunder handler med din virksomhed, frem for med konkurrenten, så er der nok en god chance for, at kunder heller ikke kan! Der er mange penge at tjene på at være nyskabende!
Vær nyskabende hele tiden
Mange virksomheder har skabt deres position på markedet ved at komme ind på et eksisterende marked og tilbyde lidt mere end konkurrenterne gjorde. Det kan være en bedre pris, et forbedret produkt, en bedre service, eller noget helt fjerde. Men fælles for alle disse virksomheder er, at de har nytænkt det eksisterende marked og dermed skilt sig ud fra de andre konkurrenter. Uheldigvis er det bare sådan, at langt de fleste af disse virksomheder glemmer, at nyskabende i et historisk perspektiv, ikke betyder ret meget for nutidens og fremtidens salgstal. Hvis du er nyskabende på et område sker der som regel det, at enten så må dine konkurrenter lukke fordi de ikke kan følge med, eller også så efterligner de din model. Sådan er forretningslivet, og det må man bare leve med. Men det betyder, at så skiller du dig lige pludseligt ikke længere ud fra konkurrenterne længere, og så står du i den situation, at du ikke skiller dig ud – og endnu være: Du risikerer at andre spillere på markedet pludselig skiller sig ud i forhold til dig.
Derfor er det vigtigt altid at tænke i nye baner for din forretningsmodel, både hvad angår selve produktet, men også de omkringliggende ting som service, markedsføring, kunderelationer osv.
Her er 5 måder, du kan hjælpe dig selv til at være på forkant med udviklingen i din branche:
1. Lyt til dine kunder!
Den her er så basal, at det næsten ikke burde være nødvendigt at nævne den, men faktum er, at langt de fleste virksomheder tror, de ved, hvad kunderne vil have, uden nogensinde at spørge. Men det er nemt at gøre noget ved. Uanset om det er dig, der kommunikerer direkte med dine kunder, eller du har en supportafdeling i virksomheden, der håndterer kommunikation med kunderne, så gør det til en vane at have en blok og en blyant (eller et tekstdokument på computeren, hvis du ligner mig) ved siden af dig, når du kommunikerer med kunder. Lyt til, hvad kunderne siger, og ikke mindst, hvad de ikke siger – og skriv stikord ned, så du kan undersøge senere, om du skal kigge mere på de idéer, du har fået. Udover, at det pludseligt er meget sjovere at tale med utilfredse kunder, fordi du får lov til at gøre noget aktivt for at forbedre situationen, så er der også uendeligt mange små hints at hente, når du taler/skriver med dine kunder.
Det er kunderne, der bruger dit produkt i hverdagen, og ved at lytte til, hvad de brokker sig over, roser til skyerne, ville ønske de havde osv., kommer du meget tættere på at finde ud af, hvad din målgruppe ønsker sig. Og hvis ikke du har direkte kontakt med dine kunder gennem telefon eller mail, så hold øje på de sociale medier, hvor I er repræsenteret, eller på fora eller lignende. Du kan fx sætte en Google Alert op, der viser dig, hvis der bliver skrevet noget nyt om dit produkt eller din virksomhed.
Og nu ved jeg godt, at jeg bliver helt urimelig her, men du kan jo også prøve at spørge kunderne direkte, enten i telefonen, på mail eller på de sociale medier. Det kunne jo være, at du fandt ud af, at dine potentielle kunder vil noget helt andet, end du tror, de vil.
2. Lyt til dine konkurrenters kunder!
Du kan (formoder jeg) ikke få adgang til dine konkurrenters emails og telefonsamtaler, men det betyder ikke, at dine konkurrenters kunder ikke efterlader et spor af brødkrummer, du kan følge efter. Sørg for at holde øje med dine konkurrenters Trustpilot-anmeldelser, Facebookside osv., og hold øje med, hvad der bliver delt om disse virksomheder. Der ligger uendeligt mange guldkorn her. Som jeg var inde på i punkt 1, så er rigtigt mange virksomheder dårlige til at lytte til deres egne kunder. Hvis du kan udnytte det, ved også at lytte til deres kunder, og tilbyde de ekstra ting, dine konkurrenters kunder ønsker, så går du fra at være en almindelig konkurrent, til at være et meget attraktivt alternativ.
Udover at følge med på aktuelle sider i forhold til disse ting, så sæt en Google Alert op på dine konkurrenters navne/produktnavne. Så får du besked, når der er kunder, der skriver om dem, og så kan du reagere. Fx på din hjemmeside, din blog, din offline markedsføring eller din kundesupport.
3. Følg med i relevante medier
Følg med på de blogs, der omhandler din branche, abonnér på branchemagasiner, følg med på foraer. Hvis du er på forkant med udviklingen i din branche, og hvad folk snakker om, så er det nemmere at tænke i nye baner, end hvis du altid er den sidste, der hører om nye tiltag i branchen. Det er i princippet ikke vigtigt, om de er online eller offline – selvom offline medier har den fordel, at nyhederne kommer hurtigere ud.
4. Vær aktiv, der hvor de potentielle kunder er
Hvis der er debatforaer, LinkedIn-grupper eller lignende, hvor folk debaterer eller søger hjælp omkring emner inden for din branche, så vær aktiv der. Giv information uden at forvente at få noget tilbage. Gå et ekstra skridt, som ingen forventer, uden at du tager dig betalt for det. Lad være med at bruge disse medier til at markedsføre dig selv ved at altid at nævne dit firma og dine produkter. Nøjes med at have et link og kontaktoplysninger i din signatur eller på din profil på disse steder, og så giv al den hjælp, du kan komme afsted med. Du vil blive overrasket over, hvor lidt det ofte kræver at hjælpe andre på denne måde. For de spørger jo ind til emner, du ved en masse om, så sandsynligheden er, at du kan svare vedkommende på få minutter. Så har du på en og samme tid vist, at du er kyndig på området, og at du er hjælpsom – det er en sælgende combo, kan jeg love dig.
5. Lav en blog
Ved at lave en blog om din branche eller din type af produkt, opnår du lidt af det samme, som i punkt 4. Du deler noget information, som er brugbart for potentielle kunder, og dermed bliver du den, de går til i din branche, fordi de kender dig og stoler på dig. Det kommer ikke uden arbejde at lave en god blog, og den skal vedligeholdes med nye indlæg – gerne nogle gange om ugen – men til gengæld er værdien af en god blog også næsten uvurderlig. Udover at skabe goodwill omkring din person eller din virksomhed, opnår du også en helt masse relevante sider på dit domæne, og det er noget Google kan lide.
De praktiske og vigtige ting i at lave en blog er et helt kapitel for sig (eller det er måske snarere en bog), så derfor kommer jeg ikke nærmere ind på det her. Men det er uendeligt vigtigt, at du er åben og ærlig. Dine læsere gennemskuer dig, hvis det er ren salgstale, og så har du gjort dig selv en bjørnetjeneste. Du må gøre det med udgangspunkt i, at du ønsker at hjælpe læserne af din blog uden at få noget tilbage. Hvis du skriver om fordelene ved dit produkt frem for et andet, må du også fremhæve ulemperne, hvis du skriver om den bedste måde at gøre noget på, så kan du ikke kun snakke om din egen service osv.
Hvis du vil igang med at blogge for din virksomhed, kan jeg anbefale denne gratis ebog, som godt nok er på engelsk, men spækket med gode, konkrete fif.